כח השכנוע של משה רבנו

חג פסח שמח!

אחד הדברים שמשעשעים אותי תמיד הוא לחשוב על "אז" במונחים של "היום".
והפעם על כוח השכנוע של משה רבנו…
.

הסיפור המקראי מספר לנו את קורות חייו של משה, תינוק שבזכות בכיו
זכה לחיות בארמון המלך פרעה.

כבר בתיבה הפגין משה התינוק את יכולות השכנוע שלו. עובדה!

מכל התינוקות העבריים, שוכנעה בת פרעה, לקחת דווקא אותו לארמון ולגדל אותו.
כמו שאומרים.. יד אלוהים היתה כאן.
"וַתֵּרֶד בַּת-פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל-הַיְאֹר, וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל-יַד הַיְאֹר; וַתֵּרֶא אֶת-הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף, וַתִּשְׁלַח אֶת-אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ.

ו וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת-הַיֶּלֶד, וְהִנֵּה-נַעַר בֹּכֶה; וַתַּחְמֹל עָלָיו–וַתֹּאמֶר, מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה." (שמות,פרק ב', פסוקים ה',ו').

.

על הדרך אנחנו לומדים גם על טוב ליבו של משה כאשר הרג את המצרי שהתעמר בעברי.
לאחר מכן, כשברח למדיין עזר לבנות רעואל להשקות את הצאן אחרי שהבריח את הרועים שמנעו מהן להשקות את הצאן.
"יט וַתֹּאמַרְןָ–אִישׁ מִצְרִי, הִצִּילָנוּ מִיַּד הָרֹעִים; וְגַם-דָּלֹה דָלָה לָנוּ, וַיַּשְׁקְ אֶת-הַצֹּאן." (שמות, פרק ב', פסוק יט').

.
.
הימים חלפו, משה שגדל כנסיך בארמון פרעה, הפך לרועה צאן במדבר. איך מתהפך הגורל לפעמים…
כך התנהלו החיים עד לאותו היום הגורלי שבו ראה את הסנה הבוער ושם לב שלמרות שהסנה בוער הוא אינו נאכל.
סקרנותו משכה אותו לבדוק מה הסיבה ומה שקרה אז הוביל למהפך נוסף בחייו של משה..
.

המשימה שאותה הועיד לו ה' להוציא את עם ישראל ממצרים, לא מצאה חן בעיני משה.
הוא טען בפני ה' שהוא עילג, ואינו יכול לדבר בפני פרעה וגם כאן עמד לו כוח השכנוע שלו
וה' הסכים לצרף אליו את אהרון אחיו שיהיה הדובר וכך יקל עליו לבצע את המשימה המורכבת.

"יד וַיִּחַר-אַף יְהוָה בְּמֹשֶׁה, וַיֹּאמֶר הֲלֹא אַהֲרֹן אָחִיךָ הַלֵּוִי–יָדַעְתִּי, כִּי-דַבֵּר יְדַבֵּר הוּא; וְגַם הִנֵּה-הוּא יֹצֵא לִקְרָאתֶךָ, וְרָאֲךָ וְשָׂמַח בְּלִבּוֹ.
טו וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו, וְשַׂמְתָּ אֶת-הַדְּבָרִים בְּפִיו; וְאָנֹכִי, אֶהְיֶה עִם-פִּיךָ וְעִם-פִּיהוּ, וְהוֹרֵיתִי אֶתְכֶם, אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּן.
טז וְדִבֶּר-הוּא לְךָ, אֶל-הָעָם; וְהָיָה הוּא יִהְיֶה-לְּךָ לְפֶה, וְאַתָּה תִּהְיֶה-לּוֹ לֵאלֹהִים. " (שמות, פרק ד', פסוקים יד'-טז').

.

עוד לפני שניגש למלאכה לשכנע את פרעה, לשחרר את בני ישראל, היה עליו לשכנע את בני ישראל שיסכימו לצאת.
בכל זאת, 430 שנה שבהם הורגלו לחיות במצרים, ולך תשכנע אנשים לצאת מתחום הנוחות שלהם…
וגם כאן אנו יכולים לראות שצלחה בידו המלאכה והוא הצליח בקלות יחסית לעשות זאת.
"לא וַיַּאֲמֵן, הָעָם; וַיִּשְׁמְעוּ כִּי-פָקַד יְהוָה אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְכִי רָאָה אֶת-עָנְיָם, וַיִּקְּדוּ,  וַיִּשְׁתַּחֲווּ.: (שמות, פרק ד', פסוק לא')
.

בני יעקב ירדו למצרים בגלל בצורת שהיתה בכנען. משום מה הם שכחו לחזור.
וכך קרה שהם "נתקעו" במצרים 430 שנים ופרעה שפחד מהם החליט להפוך אותם לעבדים.

כשמסתכלים בהגיון על המשימה שהוטלה על משה, להוציא את עם ישראל ממצריים,
היא נראית כבלתי אפשרית. מה, אחרי 430 שנה נזכרתם? ולאן בדיוק אתם רוצים ללכת?
אין פלא, אם כך, שפרעה סירב לשחרר את העבדים. גם הוא כבר התרגל…

.

בהתחלה, משה מנסה לשכנע את פרעה שישחרר את בני ישראל, בדרך הגיונית.
הוא מסביר שחבל שהמצרים יפגעו בדבר או חרב מאלוהי ישראל
ולכן, על בני ישראל לצאת למדבר מרחק שלושה ימים. הוא הופך את המטה לנחש, פרעה לא מתרשם..
זאת טענה שפרעה ממש לא מקבל ודוחה על הסף. משה לא מצליח לשכנע..
וַיֹּאמְרוּ, אֱלֹהֵי הָעִבְרִים נִקְרָא עָלֵינוּ; נֵלְכָה נָּא דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר, וְנִזְבְּחָה לַיהוָה אֱלֹהֵינוּ–פֶּן-יִפְגָּעֵנוּ, בַּדֶּבֶר אוֹ בֶחָרֶב." (שמות, פרק ה', פסוק ג')


.

והאמת? לא רק את פרעה צריך משה לשכנע. גם בני ישראל זקוקים ל"תזכורת" לעיתים קרובות.
הסיבה לכך היא שפרעה שמחליט להוסיף עוד מטלות,  ולהקשות את ליבו וגורם להם לחשוב שאולי כדאי להם לוותר ולהשאר עבדים לנצח נצחים.

"כא וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם, יֵרֶא יְהוָה עֲלֵיכֶם וְיִשְׁפֹּט:  אֲשֶׁר הִבְאַשְׁתֶּם אֶת-רֵיחֵנוּ, בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי עֲבָדָיו, לָתֶת-חֶרֶב בְּיָדָם, לְהָרְגֵנוּ." (שמות, פרק ה', פסוק כא').

.

עם הנחיות מדויקות שמקבל משה מה' הוא מתחיל להביא על מצרים ועל פרעה מכות משונות ואינו
בוחל באף אמצעי שכנוע! החל במטה שהופך לנחש ולתנין וכלה בעשר מכות איומות שהביא על המצרים.
.

כאן אפשר לראות את הגאונות והיצירתיות בעשר המכות שה' מנחית על המצרים, הוא לא מפספס אף תחום:
במים, בשדה, בבהמה, באדם, ושוב חוזר חלילה..

.
מכה ראשונה – דם – מי היאור הפכו לדם וכך אין אפשרות לשתות מים. וכידוע מים הם מקור החיים.

זה לא עזר אז עבר למשהו יותר חזק.

מכה שניה – צפרדעים – מקרקרות, קופצות בתוך האוכל, בבגדים, בישיבה בעמידה ואיפה לא. איחס.

גם זה לא עזר אז עבר ל
מכה שלישית – כינים – אוך זה ממש סיוט. איזה גירודים! איזה הצקות. וזה ממש מעצבן שיש כינים בראש ובגוף. זה לא עזר אז עבר ל
מכה רביעית – ערוב – מכה של חרקים שפשוט מגיעים בגדודים ומחסלים את השדות. טוב, כאן כבר התחיל פרעה להתמקח… הוא אומר למשה
בסדר, אני מסכים אבל אל תתרחקו יותר מידי… ואחרי רגע שוב משנה את דעתו ולא מוכן לשחרר…
לכן קיבל את המכה החמישית – דבר – מכת מוות לכל הבהמות והחיות במצריים. אם מקודם פגע בשדות, עכשיו גם בבהמות.. כשזה לא עוזר
מביא לו ה' את המכה השישית – שחין - שזה מן סוג של אבעבועות גם באדם וגם בבהמה (אויש כואב ומדכא) – פרעה מנסה להתחכם
ולהראות
שגם החרטומים שלו יכולים לעשות שחין, אבל מי יכול על ה'? הם לא מצליחים…
"יא וְלֹא-יָכְלוּ הַחַרְטֻמִּים, לַעֲמֹד לִפְנֵי מֹשֶׁה–מִפְּנֵי הַשְּׁחִין:  כִּי-הָיָה הַשְּׁחִין, בַּחַרְטֻמִּם וּבְכָל-מִצְרָיִם. " (שמות, פרק ט', פסוק יא')

את המשך הסיפור אנחנו הרי יודעים. פרעה לא משחרר ובאה עליו
מכה שביעית – ברד - מכה שפוגעת בכל מה שנמצא בחוץ, בבהמות (אלו שעוד נשארו) בשדה (במה שנשאר עדין)
ולא רק זה! מרוב שהברד חזק הוא הופך גם לאש! משהו שבהחלט לא היה מוכר למצרים מאז ומעולם!
כד וַיְהִי בָרָד–וְאֵשׁ, מִתְלַקַּחַת בְּתוֹךְ הַבָּרָד:  כָּבֵד מְאֹד–אֲשֶׁר לֹא-הָיָה כָמֹהוּ בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, מֵאָז הָיְתָה לְגוֹי. (שמות, פרק ט', פסוק כד').

בשלב זה פרעה מסכים לשחרר אבל שוב חוזר בו. אכן עקשן גדול היה הפרעה הזה.

וכך נוספו המכה השמינית – ארבה - שמחסל את מה שעוד נשאר מהשדות, והמכה תשיעית – חושך - שעד היום אומרים "חושך מצריים"
מרוב שלא ראו שם כלום.


.

פרעה חוזר בו פעם אחר פעם ולאחר החושך הוא עוד אומר למשה "אל תבוא אלי יותר כי אם תבוא אתה תמות".
לכן, לא היתה ברירה. היה צריך לשכנע אותו "מתחת לחגורה"..
המכה העשירית ששכנעה את פרעה סופית – מכת הבכורות – היא גם המכה הכואבת ביותר מכה שפגעה במשפחה הקרובה שלו, ובו עצמו.
כאן הוא כבר סוף סוף הבין עם מי יש לו עסק ואפילו זירז את משה שכולם יצאו מהר.
בחוצפתו הוא מבקש שיתפללו לה' ויברכו אותו! תגידו בעצמכם, לא חוצפה??!
"ל וַיָּקָם פַּרְעֹה לַיְלָה, הוּא וְכָל-עֲבָדָיו וְכָל-מִצְרַיִם, וַתְּהִי צְעָקָה גְדֹלָה, בְּמִצְרָיִם:  כִּי-אֵין בַּיִת, אֲשֶׁר אֵין-שָׁם מֵת.

לא וַיִּקְרָא לְמֹשֶׁה וּלְאַהֲרֹן לַיְלָה, וַיֹּאמֶר קוּמוּ צְּאוּ מִתּוֹךְ עַמִּי–גַּם-אַתֶּם, גַּם-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וּלְכוּ עִבְדוּ אֶת-יְהוָה, כְּדַבֶּרְכֶם.
לב גַּם-צֹאנְכֶם גַּם-בְּקַרְכֶם קְחוּ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתֶּם, וָלֵכוּ; וּבֵרַכְתֶּם, גַּם-אֹתִי.
לג וַתֶּחֱזַק מִצְרַיִם עַל-הָעָם, לְמַהֵר לְשַׁלְּחָם מִן-הָאָרֶץ:  כִּי אָמְרוּ, כֻּלָּנוּ מֵתִים. " (שמות, פרק יב', פסוקים ל-לג').

** * * * * * * * * * * ** * * * * ** * * * * ** * * * * ** * * * * ** * * * * ** * * * * ** * * * * *

אחרי כל מכה שהביא ה' על המצרים, משה שב וחוזר על בקשתו לשחרר את עם ישראל ושוב ושוב נתקל שוב ושוב בסירוב.

הוא לא מתייאש. הוא מבין שזה "לא עכשיו" ולא "לא" החלטי.

כבעלי עסקים גם לנו כדאי ללמוד שלקוח אומר לנו "לא" הוא מתכוון "לא עכשיו". עלינו לגלות סבלנות, אורך רוח נחישות והתמדה.
עלינו גם להבין שהלקוח שלנו צריך להחשף להצעה שלנו מספר פעמים באופנים שונים ומגוונים. אל לנו לצפות שהוא ישתכנע לקנות מאיתנו ישר בהצעה הראשונה.

.

בני ישראל הצטוו למרוח על מזוזות בתיהם דם כדי שה' יפסח על בתיהם בזמן מכת הבכורות.
האם אתם מזהים את "רשימות התפוצה המפולחות"?

.

ממצריים יצאו כ 650 אלף גברים (ועוד נשים וילדים).
איך משה הודיע להם במהירות שעליהם לארוז הכל ולצאת?
מזהים את ניצני "השיווק מפה לאוזן"?
(אולי הוא פשוט שלח לכולם וואצאפ או סמס…)

"נא וַיְהִי, בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה:  הוֹצִיא יְהוָה אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם–עַל-צִבְאֹתָם. " (שמות,פרק יב', פסוק נא')

.

לאורך כל 40 השנים במדבר, נתקל משה באתגרים רבים בהם נאלץ לגייס את כח השכנוע שלו.
הוא עושה זאת באמצעות אותות ומופתים ולא בוחל גם במתן עונשים כשיש צורך.

בסיפור המקראי נחשפים בפנינו צעד אחר צעד האמונה הבלתי מעוררת בה'
אמונה ששולבה עם סבלנות, התמדה וכוח שכנוע.

זהו סיפור מדהים על עוצמת כוחו של האלוהים ועל יכולותיו שבסופו של דבר
שכנעו את פרעה לשחרר את עמנו ממצריים. ובא לציון גואל!

.

לסיכום, עכשיו, כשחג הפסח כבר ממש מתקרב,
זה זמן להבין ש
ניסים ונפלאות יכולים להתרחש גם היום אם רק נסכים לראות אותם.

והכנתי לכם גם סרטון קצר עם ברכות

.

חג שמח,
בלה עברון וצוות תנופה עסקית

.

רוצים לקרוא על פרעה מלך מצרים בעידן האינטרנט? לחצו כאן
.
רוצים לקרוא על הדרך בה הזמין משה את בני ישראל לצאת מייד ממצרים? לחצו כאן

.

3 תגובות, למה את/ה מחכה?

3 תגובות לפוסט “כח השכנוע של משה רבנו”

  1. בלה עברוןבתאריך 04 אפר' 2017 בשעה 12:54

    אתם חייבים לקרוא את מה שכתבתי עד הסוף. פשוט WOW!

  2. סיון ון דר פלאסבתאריך 04 אפר' 2017 בשעה 22:19

    מקסים בלה! חכם, מקורי ומשעשע, וכמה יפה כתבת!
    חג שמח

  3. איריס אבידןבתאריך 05 אפר' 2017 בשעה 13:06

    איזה יופי בלה. כמה חשיבה.
    אהבתי מאוד את ההקבלה לעולם השיווקי של ימינו, "שיווק פה לאוזן", "רשימות תפוצה מפולחות" וכד'.
    מקסים.
    שיהיה חג שמח(-:

כתובת טרקבק | RSS תגובות

השארת תגובות